Uusi vuosi 2018

Viime viikko meni aika lailla treenatessa Motivuksella. Käyn salilla yleensä aamupäivästä tai vielä mieluummin illasta, juuri ennen kuin se menee kiinni. Ei sikseen ei ne treenit koskaan ole jäänyt tekemättä ruuhkan vuoksi, mutta tunnelma on vaan rauhallisempi. Jos sinusta tuntuu, että ”suosikki” laitteesi on aina varattuna, niin selvitä ihmeessä mikä liike toimisi korvaavana kyseiselle laitteelle. Liian monet jämähtää samoihin liikkeisiin ja laitteisiin ja ohjelmaansa aivan liian pitkäksi aikaa. Lihas tarvitsee monipuolista ja tarpeeksi kuormittavaa rasitusta, jotta tuloksia syntyisi. Myönnän myös, että jään välillä katselemaan mitä muut tekevät. Yleensä kyseessä on jokin aivan ”käsittämätön” liike tai liike, minkä henkilö tekee täysin väärin tai ei tee ns. loppuun saakka liikettä. En kuitenkaan ikinä mene ketään neuvomaan, vaan annan jokaisen tehdä treeninsä, kuten parhaakseen näkee. Harmittaa, että monet voivottelevat kun eivät saa tuloksia, ja tiedän ainakin osittain että miksi…

”Vahva voi olla vasta kun myöntää heikkoutensa”, kuuluu eräs sanonta. Toisin sanoen ei ole mikään häpeä, jos kysyy kanssa-treenaajalta hieman neuvoa. Joillekin kysyminen tuntuu merkitsevän kuitenkin sitä, että on ”huono” jos ei tiedä jotain asiaa. Itse pyrin kysymään aina neuvoa, jos herää epäilyksiä jonkin asian suhteen… Tää pätee yleisestikkin, kuten vaikka jos tarvii apua muuten. Itse voin nimittäin myöntää että otin jokin aikaa sitten pikavipin, kun en kehdannut pyytää apua ja se alkoi kaduttaa kyllä.

Siitä aasinsiltana tuli mieleen, että monilla on usein omat musiikit mukana salilla kuten itsellänikin. Olen kuitenkin huomannut, että treeneissä saa joskus ihan mielenkiintoista keskustelua aikaan, jos kerrankin on ilman kuulokkeita. On hauskaa vaihtaa vinkkejä muiden treenaajien kanssa eli apua on kyllä tarjolla, jos sille on vastaanottavainen. Tietysti, asialla on myös huonopuolensa, kuten ajan hukkaaminen tai treeni menee pelkästään jutteluksi. Jos ongelmasi on erityisesti se, että et oikein tiedä mitä tekisit salilla, niin aina löytyy joku kuka auttaa alkuun. Personal trainer on tietenkin henkilökohtaisin valmentaja, mutta kaikilla siihen ei ole varaa. Myös netistä löytyy paljon hyvää tietoa, tosin kannattaa olla tarkkana mistä infonsa imuroi.. Ennen kaikkea teet palveluksen itsellesi, kun tiedät, mitä kuntosalilla teet. Muista myös, että tehokkaaseen treeniin EI tarvita välttämättä pitkää ohjelmaa, kunhan tietää mitä tekee. Hauskaa treeniä voi vetää myös vaikka koiran kanssa 🙂

Ihana smoothie: Manteli-juoma -vähärasvainen rahka- Leaderin Macajauhe-mantelirouhe-manteliöljy-taateli-kardemumma ja ripaus vaniljasokeria tai muuta makeuttajaa=hyvää, terveellistä ja vie makeannälän!

Kovan treeniviikon ohessa olen kehitellyt kaikenlaisia uusia salaatteja ja smoothie-juomia. Uusimpina löytöinä ovat Maku-Muna Oy:n munapasta (heh, nimi on melkoinen) ja Leaderin Maca-jauhe. Kotilon – muotoista munapastaa löysin Heinolan Heilistä, kun taas Leader on alkanut tehdä myös superfoodeja. Syön melko vähän pastaa kaiken kaikkiaan, mutta silloin kun syön, suosin erikoispastoja. Munapasta on todella tervetullut uusi maku minun keittiööni ja proteiiniakin siinä on 17,3g/100g annos. Lisään sitä ruokaisiin salaatteihin. Leaderin Macajauhe sisältää myös 14g/100g annoksen proteiinia ja se maistuu muun muassa smoothien seassa mainiosti. Kun kesää on vielä jäljellä, niin suuntaapa torille. Itse ostin sieltä viime kesänä vielä tuoreita mansikoita ja pensasmustikoita. Ja jos ilmaiseksi haluat superfoodeja niin mustikoita ja sieniä löytyy metsästä vaikka kuinka paljon…

Superfoodit metsästä. Kuuluu jokamiehen oikeuksiin kerätä marjoja ja sieniä metsästä ja ihan ilmaiseksi. Paistetut kanttarellit sipulin kera maistuvat salaatissa siinä missä kana tai kalakin.

Uusin suosikkini syntyi todella kummalliselta kuulostavalla reseptillä: raejuustoa, kookosmaitoa,kookoshiutaleita,mansikoita(tai mustikoita) ja kardemummaa sekä ripaus makeutusainetta. Kokeile ennakkoluulottomasti!